Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Khamis, 23 Mei 2013

Apa pendapat hampa semua.........

Assalamualaikum semua, selamat pagi........

Hari nie Khamis, untung la sapa2 keja gomen..hari nie last keja for this week, pastu cuti lak 3 hari..untong..untong....Macam aku nie esok cuti, Sabtu mai keja balik. Ahad baru la aku punya weekend...Mr.Saif lagi strees..esok tak cuti, Ahad tak pasti keja atau dak..Eh..bukan tu yang aku nak cerita kat sini...haishhh..besa la intro mesti lari dari tajuk...

Esok Jumaat, pasar malam dekat area rumah aku...Tiba-tiba aku teringat perbualan aku dengan Mr.Saif masa syok shopping kat pasar malam hari tu...

Ibu, nak beli sayoq dak?

Boleh gak, jom....tapi tak mau beli kat orang nie..Jom beli kat cina tu....


Ibu nie suka sangat beli dekat cina, ada masalah ka beli dekat Melayu kita?


Orang Melayu juai mahai sangat...tengok cina,depa memang nak kira untung tapi tak sampai cekik darah pelanggan... Mak ibu pon suka beli barang2 kering dekat kedai cina sebab depa nie bagus...kalau barang yang kita nak tak dak..depa tak cakap tak dak..depa cakap habis then suruh mai petang tu plak..mesti ada punya la barang tu..Bila mak ibu p petang, memang barang tu ada..depa sanggup buat apa saja asalkan pelanggan depa puas hati...Tengok plak orang melayu..barang yang kita nak depa kata tak dak..tak tau la tak dak tu habis @ betul2 tak dak...pastu siap suruh mai plak lain kali kalau nak..Tapi pi lain kali pon (selang 2,3 hari) still tak dak jugak....


Then kami beli jugak sayoq dekat orang melayu kita, betoi jangkaan aku.. kami beli kobis 1/4 (aku pilih yang kecik ja), sayuq yang 3 ikat RM2, carrot sebatang (kecik jugak), cabai melaka RM2, cabai besaq 5bijik saiz sederhana...kira semua sekali RM14.30...sekarang aku konfius..berapa harga kobis, carrot, dan cabai besaq 5bijik tu??? tak kan lah semua tu harga RM10.30...malas nak tanya banyak sebab ramai sangat orang...

Then lepas aku bagitau berapa harga sayoq tu Mr.Saif pon terdiam...harap sangat dia boleh terima pendapat yang aku bagi awai2 tu....

Selain tu, yang aku nampak orang cina kalau meniaga depa nak untung tapi depa tak mau rugi..Sebelum kita beli barang kat kedai depa, depa akan bagi servis yang terbaik supaya kita tak akan mai sekali lagi kedai depa mengadu barang yang kita beli tak dak kualiti tapi depa nak kita mai kedai depa sebab nak beli barang lain plak...Betoi dak?

Macam family aku & adik beradik aku kalau nak beli barang letrik kami akan pi 1 kedai ja kat Pekan Kulim nie, kedai cina..Guess what,yang start beli barang dari kedai tu adalah Tokwan aku (dah arwah tahun 2001).. Lepas tu arwah ayah aku pon beli dekat kedai tu..Mak aku pon beli dekat kedai tu. Kak aku pon beli dekat kedai tu..Turun temurun sepanjang zaman...hahaha...Tuan kedai tu pon dah meninggal, yang ambik alih kedai tu sekarang nie anak lelaki dia dan bini dia sendiri...

Dah lama kot tak ambik barang kat kedai tu, tak silap aku yang last mak aku ambik mesin basuh kot.Mesin tu pon dah reput redam..Then tahun 2011 tak silap aku, kak aku pi kedai tu nak ambik TV and pasang astro..mak pada tokey baru tu yang urus semua..Pi sembang2 dulu,juai nama tokwan,ayah aku & mak aku terus depa ingat dan boleh dapat harga murah (proses tawar menawar memang makan masa lama, heheheh)...

Yang bestnya masa nie kak aku pi daftar astro dulu, TV tak bayaq lagi..Tup..tup..tokey kedai & pengikut dia mai pasang astro kat rumah sebab banyak sangat rumah depa nak pi jadi tokey pon turun padang lah  tapi TV tak dak nak cari signal mcm mana betoi dak?? Nasib ada orang beli TV,pinjam dulu TV depa nak cari signal astro...TQ tuan TV (tak tau sapa dia)..Masa nie anak tokey merangkap tokey baru cakap, Eh, aku penah mai rumah hang nie, lama dah tak mai..ayah hang suka ambik barang kat kedai aku..ayah hang mana?
Then aku pon cakap, ayah dah arwah tahun 2007...dia terkejut terus dia cakap, kalau la aku tau nak mai pasang nie rumah hampa,aku bawak mai TV teruih tadi.bayaq kemudian-kemudian pon tak pa...
Nie bukan ayat aku, nie memang ayat dia sendiri..Tengok cara depa meniaga..kita percaya depa then terus-terus depa pon percaya kita...Buat masa sekarang nie, kat rumah mak aku tu TV, astro, mesin basuh, blander, peti ais & penyangkut TV LCD pon beli kat kedai tu...Ibarat pelanggan tetap depa la family aku nie...

Macam mana pulak pendapat hampa? Nie pendapat aku ok...Tak dak kena mengena nak sanjung bangsa depa atau nak merendahkan bangsa kita..kita punya pendapat berbeza dan pandangan berbeza...Tolong jangan anggap ini semua 1 isu perkauman...Lagi 1 aku tak dibayar untuk promosi kedai depa..semuanya adalah secara sukarela....Peace Yoo...!!!!

Sekian....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Gojes-gojes yang komen