Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Isnin, 6 Mei 2013

Hobby Asben Aku.....Faedah Pada Mereka.......


Salam Isnin semua........................

Asyik cerita pasai Hammam ja, rinie aku nak story pasai asben aku...My Mr.Saif..

Aku nak story pasai hobby dia...Hobby yang betoi-betoi mendatangkan faedah kepada diri dia sendiri,keluarga & jiran tetangga....kenapa jiran tetangga pon dapat faedahnya? Haaa...jom baca dulu...

Asben aku nie suka sangat bercucuk tanam, dia memang berminat betoi dengan tanam menanam nie..dia pulak dalam golongan yang tangan sejuk,tanam apa pon menjadi....tabik la! Lain pulak dengan aku,cukup penyegan (malas)...walaupon orang kata pompuan & bunga tak dapat dipisahkan tapi aku cukup tak suka tanam bunga @ apa-apa saja yang berkaitan tanam menanam nie...

Dia suka sangat bereksperimen dengan pokok dia,tak tau lah apa eksperimen yang dia buat tapi semuanya menjadi...Kat belakang rumah ada banyak pokok cili..ada cili vietnam,melaka & cili besar..ada pokok terung bulat,terung ulam & beberapa pokok lain yang aku tak kenai sebab kecik lagi....

Tapi semua pokok2 tu cuma ditanam dalam polibag yang besaq tu..ada dalam tong cat & ada jugak dalam tin nestume anak kami..hahahaha...sebabnya takut kena kidnap pasu dengan orang2 yang tak bertanggungjawab...Mr.Saif tanam kat luaq di belakang rumah,dalam kawasan rumah dah tak dak ruang...

Meh tengok pokok dia..


Anak2 pokok cili yang disemai...


Dah pindah ke dalam polibag kat luar....


Abaikan semak samun itu..#cantek tak pasu ..heheheh

Santek tak rak? limited edition nie...
Haaa..hampa ada rak pokok yang cantek macam kat atas nie?konpem tak dak..Tapi sayang..rak santek nie dah kena kebas dengan penyangak...pantang betul..tu pasai tak boleh letak sesuatu yang mengundang minat orang..sat ja lesap..Dah tu pandai pulak sebelum dia curik dia loading dulu pokok2 tu atas tanah...ambik rak ja..Kalau la sekali pokok tu dia kebas..habis la....
Nie time kecik lagi pokok2 nie..kena tutup sikit takut layu kena panas...

Tengok...kretif sungguh dia buat rak & pasu untuk pokok2 dia..tak guna modal banyak pon...janji idup & boleh merasa jugak hasil....





Subur2 pulak tu...semua kat atas ni gambar lama...tak mengeluarkan hasil lagi...sekarang pokok dia dah banyak..banyakkkkk hasil tapi ciputttttttt ja yang tuan tanah dapat rasa....

Kenapa aku cakap tuan tanah dapat ciputttt aja? Dan kat atas nuh aku cakap jiran tetangga jugak dapat faedahnya..kenapa?? 

Bukan nak ungkit atau apa...tapi penah dengaq tak statement berbaur macam nie...AKU TANAM NIE MEMANG NAK BAGI KAT HAMPA PON....

Mr.Saif start tanam masa aku prgnant lagi..dalam 6 bulan gitu lah...sekarang Hammam dah keluaq pon umor pon dah 6bulan...percaya atau tak...daripada semua hasil yang ditanam tak sampai 50 gram pon kami sempat kutip & makan...ada terung bulat,terung ulam,cili besar,cili vietnam...dan beberapa lagi sayur..semuanya kami tak pernah dapat lebih dari 50gram...cili2 tu segenggam pon tak sampai....bukan untuk 1 pokok..tapi combine semua pokok....

Aku tak touching sangat sebab bukan aku yang tanam tapi kesian kat Mr.Saif...dia yang baja,racun & siram tiap2 hari...dapat hasil tak banyak mana....lebih menyedihkan, ada 1 hari tu ada pokok terung dia dah berbuah tapi sebiji ja yang keluaq.dia tunggu sampai terung tu besaq.1 hari dia cakap.."Ibu,satgi buat terung sambal sira terung tau"...Aku pon ya kan saja...cepat2 dia lari keluaq nak ambik terung,tengok2 dah tak ada...kempunan dia nak makan hasil sendiri...

Bukan nak burukkan orang tapi berpada2 la..kalau bagi sekali tak bermakna yang berkali2 tu diberi jugak...
Siap buat kebun kami nie market depa..sayur tak payah beli,ambik ja kat kebun kami.cili nak buat sambal belacan pon petik ja di kebun kami...cili tak sempat nak besar dah petik siap2..sampaikan tuan tanah nak makan terung & cabai pon kena beli.orang lain relax ja petik kat kebun kami....

Pernah sekali aku MC..tak pi keja jadi aku dok la diam2 dalam rumah..rehat kan..tapi tak bermakna tak buat keja..masa aku tengah basuh baju tiba aku dengar orang jerit kat belakang...."Laki Uda..kami ambik cabai & terung ni...." Otomatik ayaq yang aku masak bunyi..aku pi tutup ayaq dulu then pi tengok sapa yang ambik..tengok2 dah hilang..tak da orang...sapa ambik pon tak tau...tak tau orang @ jembalang..rasanya orang tapi spesis jembalang...

Sampai sekarang masih tak tau sapa yang dok ambik sayur2 tu...rupanya macam tu saja depa mintak...macam la tuan tanah bagi..geram betoi....Penah Mr.Saif cakap..aku tak halalkan baru tau.....

Aku doa sangat yang jiran2 aku nie akan berubah...kalau tegur terus ada lak masam muka...bila tegur dengan bahasa2 kiasan tak faham bahasa pulak...susah sungguh....

Tu ja bebelan aku..nak lepas geram punya pasai niee.....hehehehe.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Gojes-gojes yang komen