Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Selasa, 4 Februari 2014

Apa lauk pauk best makan ratah ye??


Dulukan aku pernah pegi Kelantan rumah kawan aku,time tu musim candat sotong.
Huiii..dah namanya musim kan,memang meroyan la tengok sotong..freshhhh!
1 hari mak cik dia buat ketupat sotong..aku pernah je makan ketupan sotong tapi versi kelantan nie lain sikit,manis nak mamp!
Depa jenis letak gula merah,haa..dia punya manis,amboii..boleh tercabut bulu mata pelesu Cik Ta.


Nie versi kelantan..yummy!!


Kat kedah atau yang aku selalu makan la kan,ketupat sotong versi masak lemak..
Dan aku makan dengan nasi walupon dalam sotong tu dah disumbat nasi atau pulut..
Masa kat kelantan tu aku makan ketupat sotong dengan nasi,semua gelak barai kat aku..
Caitt..dah aku terbiasa macam tu..
Ingat lagi apa mak cik kawan aku cakap..
"Bia aa..die lalu make gitu..."
T____T

Pastukan baru-baru nie aku cakap kat en.somi yang aku teringinnnnn sangat nak makan ketupat sotong..
Boleh pulak dia tanya aku,ketupat sotong tu apa?
Siap tanya wujud ka benda tu atas muka bumi nie..-__-
Nak ja aku acu parang kat leher sendiri,ingat aku ja jenis duduk dalam gua..rupanya ada yang teruk lagi..

Versi aku selalu makan..atau orang panggil sotong sumbat masak lemak

So aku cadang nak buat ketupat sotong..resepi?? tak apa,google kan adoo..:)
Nak try buat ketupat sotong nie makan ratah je macam kat kelantan,haruslah buat yang manis tu..
Tapi makan sotong saja macam tak best,ada lauk apa lagi ye yang best makan ratah??
Hilang terus idea,nak bagi en.somi yang TAK pernah makan ketupat sotong tu try sekali dengan ketupat sotong..

1 ulasan:

  1. this is my favvy too dear...yang kuah lemak putih tuh...versi kelantan yang manis tu x leh masuk la...

    BalasPadam

Gojes-gojes yang komen