Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Rabu, 10 April 2013

Saat Kelahiran Hammam Yang Kelam Kabut..Part Last

Sampai je kat dalam bilik bedah tu terus da sorang doktor cina kenalkan diri dia...dia pakar bius..so dia la yang akan bertanggungjawab dalam bius membius aku nie....aku terbius ubat ohkey,bukan terbius cinta macam yusry KRU & melly tu....ngeee ~~~

Lepas 10minit doktor tu cakap.."Puan Nabila,boleh angkat kaki puan tinggi2 tak?" Aku pon cecepat ja angkat kaki tinggi2..bagi aku paling tinggi didunia dah yang aku angkat tu,padahal...tak bergerak pon kaki aku.nak terangkat apatah lagi...oh ye..aku dibius dari pinggang ke bawah..memang tak terasa apa pon..kebas pon tak...

Terus dorang mula angkat aku pindah katil..perghh..spot light betul2 atas aku..sempat lagi kepala aku pusing keliling,usya2 bilik tu dulu...sakit yang aku rasa tadi terus hilang pas kena bius..Tapi diganti lak dengan sejuk ya amat..ye lah..aku pakai gaun bilik bedah tu ja kot,mananya tak sejuk...dan kemudian mula la suma staff2 tu bizi pasang tu..pasang ni..hampar tu..hampar ni..aku pon dipakaikan oksigen...

Kepala aku depa pusing ke sebelah kiri sebab sebelah kanan tu suma peralatan masa operation..bagus gak depa buat macam tu..tak mau la tengok benda apa yang depa guna untuk proses aku...huhuhu...lepas depa pasang suma wayar2 kat badan aku,doktor yang bius aku tadi duduk kat atas kerusi betul2 depan aku...dia senyum..aku pon senyum balik la...mata aku tengok ada jam digital kat dinding.ehh..dah pukul 9.12 malam la..

Doktor tu mula start ajak aku sembang..dia tanya macam2..aku asal mana,dok kat mana,macam2 la kami sembang...masa dok syok sembang ngan dia tu memang terasa la badan aku cam gerak2...tapi aku bo layan ja...aku bagitau doktor,sejuk sangat kat dalam tu..doktor tu cakap memang sejuk sebab nak elak kuman katanya..tiba2 dengar suara baby nangis..sayup2 je dengar...dalam hati aku "huh..msti ada gak yang operate cam aku..slamat dah baby dia..." 

Tiba2 ada nurse buka oksigen aku..ehh..dah siap ka? aku tanya doktor...doktor cakap,"yes..dah siap puan..ehh..dah tengok baby?" Aku dok sembang ngan dia tadi,dia bleh tanya aku lak..mesti la belum...tapi dok blur lagi tu..bilanya depa operate? tengok jam baru 9.35...lebih kurang 20minit ja la depa buat kerja....

Tiba2 ada sorang staff bawak baby aku...mula2 dia tunjuk bebird Hammam kat aku suruh aku tengok sendiri jantina baby aku..lepas tu dia letak muka Hammam yang masih berdarah2 tu atas muka aku..badan Hammam atas dada aku..terus sayu ja,Hammam pulak bergerak2 waktu tu...meleleh air mata aku...pengalaman dan kenangan yang tak akan aku lupa sampai bila2...sampai sekarang aku masih terkenang saat2 itu....

Sayang sangat2 sebab Mr.Saif tak dak dengan aku masa tu...dia tunggu aku kat luar bilik bedah...alangkah indahnya saat2 tu kalu dapat aku kongsi dengan Mr.Saif....Ok,sambung....Lepas dah siap suma depa sorong aku dalam 1 bilik lain..kat situ tempat untuk release sejuk tadi..depa pam wap panas dalam selimut aku..tapi aku still menggigil sampai ketap2 gg...sejuk sangat2 kot..macam kita nek motor dalam hujan lebat....basah lencun..macam tu la sejuk tu...disebabkan hampir 1 jam aku tak hilang jugak sejuk..maka staff2 situ ambil air panas letak dalam botol pastu letak kat celah2 kaki,tangan,pinggang aku...lama2 baru hilang sejuk..kalu tak mau aku kancing gg kat situ....heheh....

Kemudian aku ditolak masuk wad...tak lama lepas tu nampak Mr.Saif mai kat aku..time nie yang touching tak semena-mena nie...dalam keadaan lesu tu sempat lagi aku gtau Mr.Saif..."Abah,baby kita comel sangat..." Mr.Saif senyum ja & apa yang dia cakap aku tak dengar.....masa nie menitis lagi air mata aku..bukan sebab sakit tapi sebab sayu sangat2..Mr.Saif usap kepala aku & cium dahi aku...Alhamdulillah,bersyukur sangat2 semuanya lancar...Mr.Saif tanya kat mana barang baby sebab anak aku kena tahan di wad ICU untuk baby tu...tapi untuk pantauan ja..tak dak masalah apa pon..

Masuk hari kedua baru aku bleh pi ambik anak aku kat ICU tu..sebabnya hari pertama tu aku masih tak boleh turun katil...saki baki ubat bius tu masih lagi terasa..masa tu baru rasa sakit & perit..sebab kesan ubat bius makin hilang...lepas operate malam tu,pagi esoknya aku nak terkencing sangat2..depa dah buka tiub kencing,mau tak mau aku kena turun katil nak pi kencing kat toilet...start pukul 7 pagi sampai pukul 10 pagi dengan bantuan Mr.Saif..aku boleh bergerak 5inci dari tempat aku baring tapi still atas katil lagi.tak boleh turun jugak..1 badan sakit..patut la orang kata operate lagi teruk..huhuhu...#nangess.....

lepas tu Mr.Saif nak balik mandi dulu..berganti pulak dengan mak aku..pon sama jugak...dari pukul 10 sampai pukul 12 aku baru boleh turun sebelah kaki..memang gila nak terkencing.mintak bekas kencing pon nurse tak mau bagi..dia suruh usaha jugak turun pi toilet..uhuk..uhuk..nangess lagi aku..bukan sebab sakit tapi sebab nak kencing..sakit tu tetap sakit tapi tahan kencing time sakit lagi siksa Oooo....akhirnya..time melawat pukul 1...baru aku boleh bertatih2 ke toilet..cer kira berapa jam aku tahan kencing???siksa tauuuu...

4 @ 5hari kot aku check in kat sepital aku pon dah lupa...huhuhu...sekian sudah entry flash back yang berjela panjang..gambar tak dak ok..sumanya muka poyo time kat sepital..muka sembab la katakan..hehehe....

#masa dalam wad aku duduk sebelah lecturer marketing aku masa study kat poli dulu..Puan Faezah binti Yahaya....gila lah..berpantang sekali dengan lecturer...hehehe..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Gojes-gojes yang komen