Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Sabtu, 8 Jun 2013

Cara aku 'Cool Down' Hamam...

Assalamualaikum semua............

Dan selamat Hari Sabtu dunia..........................(tiru ayat kawan aku kat FB)





Baby kalau menangis ada banyak sebab....antaranya lapaq, mengantuk, pampers basah, perut kembung, takut, tak selesa dan banyakkkkkk lagi kan?? Tapi sebagai parents, kita mesti dah hafal sangat dengan karenah anak kan? (ehh..karenah/kerenah ek??)

Contah kalau baby menangis sebab lapaq...try dukung dia,konfem dia sembam muka ke dada kita & tonyoh2 mulut dia kat dada..nak menyusu la tu kan...kalau mengantuk pulak dia akan menangis sambil tarik2 telinga,gosok2 mata sampai merah....kan??

Macam anak aku kalau dia takut, dia akan gengam apa saja yang ada di tangan dia kuat2 sampai gigil2..tu maknanya dia takut..apa anak aku takut?? Kipas siling yang pusing slow2..kalau laju2 tak pa...hahahah.....

Jadi anak aku bila dah takut tahap gigil nie, atau menangis tanpa sebab sambil jerit & tendang aku time aku nak angkat dia,haaa..time nie la aku akan angkat & peluk dia...tapi selalu tak jalan kalau setakat peluk dia sambil pujuk2...Aku tak ingat bila aku start pujuk dia dengan lagu Sahabat-Najwa Latif,tak silap aku time tu dia dah 4@5 bulan kot...

Selalu aku peluk dia, usap2 belakang dia sambil nyanyi lagu sahabat tu slow2 kat telinga...Sebelum tu aku dah nyanyi macam2 lagu..Tapi tak makan saman jugak..Disebabkan aku suka lagu tu,aku pon nyanyi kat dia...Tak sangka dia senyap..

Part paling aku suka nyanyi:

Kau ada di kala ku suka,
Dikala ku duka,
Setiap tangisan dan juga ketawa,
Kau ada di kala ku perlu,
Setai menemaniku,
Pegang erat tanganku bila aku jatuh......

Ulang banyak2 kali..lepas tu baru sambung yang seterusnya......
Pulak tu,otomatik anak aku sembam muka kat dada aku then angkat kepala dia tengok muka aku masa aku nyanyi..Pastu sembam balik...dia ulang banyak2 kali...bila aku dah berhenti nyanyi,dia pon senyum...OK..dah termakan pujuk....

Lagu tu kan santai..walaupon suara aku tak sedap tapi berkesan kat anak aku..lagi satu maybe dia dah start paham kot..(bajet anak paham sangat)

Mesti ada tanya kenapa tak bacakan surah2 atau zikir kat anak? Tu pon aku buat jugak tapi tak salah aku nak guna cara santai yang lain kan...Bukan aku membelakangkan agama ke apa..Tapi tu salah satu inisiatif lain la maksud aku....

Setiap parents ada cara tersendiri...dulu aku try angkat dia letak kat dada lama2..tapi dia cakar2 aku sambil menggelupur nak lepaskan diri...hahaha..serik..sakit weh cakaran itu...

Haa..parents2 yang lain lak guna kaedah apa?? Share2 la..Kadang 2 kalau teruk sangat dia mengamuk...kaedah nie pon tak jalan..hehehe....

Tu je nak kabo..bye...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Gojes-gojes yang komen