Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Ahmad Thaqif Hanzalah ~ My Hero

Selasa, 31 Mac 2015

Macam mana aku shopping barang rumah/handle komitmen tiap2 bulan....



Kelmarin lepas balik keja terus keluar 1 family ke Cmart.
Nak beli barang2 rumah & topup barang2 Hamam...
Dekat2 GST nie aku nampak ramai jugak la marathon kat Cmart grab barang2..
Tambah2 ramai yang dah gaji..aku ja belum gaji..
Hai la gaji..rindunya nak berjumpa dengan awak?  Bila free?? Jom dating...
Kehkehkeh...





Mula2 masuk Cmart aku dah keluarkan list barang2 dengan pen dari beg.. 
Sampai 1 sorang pakcik la bagi aku,tengok aku pelik ja..
Mesti dia cakap bising la pompuan nie mengarah sana sini..
Bila dah jadi bini & mak orang nie banyak benda nak kena handle..

Tiap bulan kena ada budget untuk semua benda..
Walaupon ujung2 bulan budget ke laut dalam,
Tapi kira ok la merancang awal dari membazir dari awal bulan..
*tudiaayat





Nie snap sikit list barang2 beli semalam..
Memang tabiat aku ada colum barang,kuantiti,dengan budget harga barang tu..
Senang kalau buat macam nie..
Make sure nak ambik apa2 jangan lebih budget tu..
Lagi 1 kalau terover sikit 2,3 kupang boleh cover dari extra harga barang2 lain..
Paham ke idok?
Tak paham pon tak pa..janji aku paham...
Hahahahaha.....



Bila dah ambik barang2 dalam list aku akan tick sikit..
Memang semalam tiap lorong kami masuk..
Masuk 1 lorong tengok apa benda yang ada situ then aku check dalam list..
Kalau ada terus grab masuk troli & terus tick dekat kertas nie..
Kalau takda apa2 yang dah dilist dalam lorong tu cepat2 move to the other lorong..
Takmau bazir masa lama2 dok belek barang2 area situ..
 
 
Selalunya ada jugak la barang2 yang terlupa nak listdown.. 
Tapi bila nampak terus macam "ehh..lupa list.."
Terus grab & letak note sikit dalam list tu..
Jadi lepas nie nak buat list untuk bulan depan boleh refer balik list bulan nie..


Selalunya kami memang shopping untuk 1 bulan terus..
Senang,memudahkan kerja,jimat masa & tenaga..
Susu anak pon memang beli siap2 stock untuk 1 bulan..
Tepung,gula,beras pon memang untuk 1 bulan..


Tapi list nie bukan untuk beli 1 tempat ja..
Contoh semalam aku tengok Huggies dekat Cmart RM32.90..
Dah lebih budget yang sepatutnya..
Aku tau area tempat kerja aku ada jual Huggies RM30.90.
Jadi semlam tak beli Huggies dekat sana..
Kita nak beli kat kedai area tempat kerja aku..
Ingat..list tu buat bukan untuk suka2,memang aku ikut sebijik2 pon..
 Memang boleh jimat banyakkkkkkkkkkk....
 
 
Jadi semalam ada la 4,5 barang yang belum beli sebab kalau banding harga kat Cmart agak mahal sikit berbanding harga kat tempat lain..
 Jadi mak2 nie besar jugak dia punya tugas..
Bukan setakat tengok anak dengan suami..
Barang2 rumah pon kita jugak handle..
Boleh ja nak suruh suami aku handle,tapi aku tak percaya...
Hahahaahah...
Baik aku buat sendiri..even nak beli barang rumah expecially kelengkapan dapur..
Aku rela pi cari sendiri dari suruh suami sendiri pi beli...
Nanti entah apa2 barang dia bawak balik..


Suami aku cakap aku nie akuantan family...
Selalunya memang jawatan nie bini pon yang pegang..
Sebab suami tu dah jadi CEO..kan????
 Bukan tu saja komitmen yang kami kena bayar tiap2 bulan pon aku yang listdown..
Kalau tak,konfem lupa...


Ala..bukan susah pon,list sekali ja..bulan2 lepas tu boleh refer balik.
Benda yang sama jugak nak beli pon..
Habis kuat tambah sikit2 mana yang patut..
Bukan benda susah..tak membebankan pon..
Lagi2 kalau duit yang keluaq untuk shopping tu bukan duit aku...
Lagi aku suka,hahahahaa


Kami laki bini sama2 keja..semua komitmen bulanan sama2 tong2 sorang sikit...
Nak harap suami sorang ja memang tak lepas la..
Jangan selfish sangat bab2 nie..
Hidup sama2,susah senang pon share la sama2..
Macam keta..suami aku bayaq tiap2 bulan..belum pernah aku bayaq..
Aku bayaq benda kecik2 ja..
Macam shopping barang2 kat atas tu gilir2 tiap2 bulan..
Macam bulan lepas aku bayaq..
Bulan nie bayaq guna duit suami aku..


Lebih kurang macam nie la..
Sapa gaji dulu dia keluaq kan duit..
Tapi keta aku tak bayaq..
Hahahaahah..
Tu penting sebab keta paling tinggi dia punya pulus yang kena keluaq..


Nie kira lega lah semua list komitmen aku dah settle 79%..
Ada sikit lagi nak kena settle..
Bulan nie tak bankin sewa rumah..
Aku nak pi bayar sendiri dekat tuan rumah sebab ada benda belum settle...
Nak kena duduk bincang sikit..


Dengaq kata start pukoi 12 tengah malam satgi minyak pulak naik harga...
Nasib semalam dah isi penuh2 baru dapat tau kata minyak naik harga..
Konfem malam nie stesen minyak full.
Orang pulak pakat2 penuhkan supermarket...
Aku pulak nak p turun padang beli barang basah...
Nak penuhkan petiais untuk seminggu...


Dah la..malas nak taip,
Aku start taip dari pukul 9pagi td lagi..
Taip sikit padam.,Karang sikit melengung...
Jadi blurr nak taip benda apa..
Kita sambung esok pulak la..


Ok babai...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Gojes-gojes yang komen